
https://www.facebook.com/groups/946156360476173/user/1027801660/
Ohlasy písní těžkých (psáno v roce 1992)
- Na začátku bylo rhythm & blues (3/3)
Zbývá utrousit alespoň pár vět k dalším svého času významným převážně R&B skupinám 60. let. V Praze nelze opomenout Hell’s Devils (jak se vám líbí jejich název, dnešní blackmetaloví pekelníci?), P-67 (kde hrál mj. baskytarista Jiří Kozel – po letech vytvářel s Kášou Jahnem The Crown) a v samém závěru dekády Yachtmen a zejména Yearning Lorry, původně jablonecký band. Část Yearning Lorry pak vytvořila jednu z prvních opravdu hardrockových formací Perpetuum Mobile, jíž prošli třeba Slávek Janda (připomínat, že po kapele Abraam dlouhá léta kormidluje Abraxas, by asi bylo oním nošením dříví do lesa) nebo pozdější Olympik Milan Broum. Na 1. československém beatovém festivalu (Lucerna, prosinec 1967) na sebe upozornili olomoučtí Bluesmen, s nimiž jako host zpívala Hana Ulrychová.
A ještě dvě kapely – každá však úplně jiným způsobem – mají z dnešního pohledu vztah k tvrdé scéně: Olympic a The Primitives Group. Albový debut Jandy a spol. Želva především výraznou melodičností beatových písniček na něm obsažených značně poznamenal tvorbu tancovačkových, tj. víceméně hardrockových, seskupení v 70. letech. No a „Primitivové“ sice o vyloženě tvrdý bigbít v podstatě nezavadili (patřili k domácím průkopníkům psychedelického rocku), ovšem jako vůbec první u nás používali při živých produkcích light show, kouřové efekty a ohně. „Ďábelská“ podívaná při koncertech Primitives Group předběhla pódiové metalové „strašení“ bezmála o dvě desetiletí.
Ivan Hajniš – Lucerna, Praha 1968